~kosong~

Apabila Hati bersuara~~~

Apakah yang disebut dengan kehendak? Inilah pertanyaan awal yang harus kita jawab.Secara mudah,kehendak bererti 'dorongan', ' keinginan','kemahuan', dan 'kehendak'. Dari pengertian ini sahaja,sudah lebih cukup bagi kita untuk memahami bahawa setiap orang memiliki kehendak. Setiap orang tidak boleh terlepas darinya. Seberapa banyak manusia memiliki kehendak?

Pertanyaan tersebut sangat susah untuk dijawab. Mungkin, cara yang tepat untuk menjawapnya adalah tergantung seberapa besar dan seberapa banyak anda memiliki keinginan. Jumlah keinginan yang anda miliki itulah jumlah kehendak yang ada pada diri anda. 

Terdapat berbagai macam kehendak pada diri manusia, misalnya sebagai berikut:
  • Kehendak untuk makan, minum dan pakaian
  • Kehendak untuk memiliki rumah dan tempat tinggal
  • Kehendak untuk melepaskan nafsu seksual
  • Kehendak untuk mendapatkan hiburan
  • Kehendak untuk berkuasa
  • Kehendak untuk menjadi kaya
  • Kehendak untuk terkenal
  • Kehendak untuk dihormati
  • Kehendak untuk mengubah hidup agar menjadi lebih baik
  • Kehendak untuk mencintai dan dicintai
  • Kehendak untuk mengalahkan dan membunuh
  • Kehendak untuk menang dan sebagainya...
Dari berbagai macam kehendak seperti tersebut di atas, kita dapat mengelompokkan kehendak menjadi tiga kelompok,iaitu kehendak yang positif, kehendak yang negatif, dan kehendak yang neutral.

Keinginan anda untuk menolong untuk membantu orang lain, keinginan untuk mencintai dan dicintai,keinginan untuk mengenyahkan penderitaan dan kezaliman, keinginan untuk mengabdi kepada kebenaran dan keadilan, adalah contoh-contoh kehendak yang positif.Sebaliknya,keinginan untuk menguasai secara zalim, keinginan untuk memonopoli,keinginan untuk mengalahkan dan membunuh, keinginan untuk menyakiti.

Para ahli menjawab bahawa kehendak itu tidak pernah boleh terpuaskan. kehendak itu selalu memproduksi kehendak yang baru.Setelah mendapatkan "yang ini", muncul keinginan untuk mendapatkan "yang itu", Dan Setelah "yang itu.." boleh didapatkan, muncul pula keinginan untuk mendapatkan "yang lain".Logika kehendak sama dengan "Setelah ini", kemudian "yang itu" :Ini-Itu-ini-itu~~~

 "Akan engkau dapati manusia yang paling jahat
 pada hari kiamat di depan Allah (ketika diadili) iaitu yang
 mempunyai dua muka, yang pergi kepada
 segolongan dengan satu muka, dan pergi
 pada segolongan yang lain dengan muka yang lain pula."
(HR. Muslim)



Jangan memberi harapan pada yang belum pasti,
kelak ada insan yang bakal dilukai,
Jangan menaruh harapan pada yang belum tentu dimiliki,
nanti hati yang kecewa sendiri.
Sebaliknya,
Gantunglah segenap pengharapanmu kepada Yang Maha Memberi,
nescaya dirimu tak sesekali dizalimi,
kerana Dia mendengar pengharapanmu setiap kali & Dia menunaikannya dgn cara-Nya yang tersendiri.... =)



" saya tak paksa awak untuk menerima diri saya kerana terpaksa. saya telah berikan peluang kepada awk untuk memilih pasangan hidup awk.mungkin awk mahu mencari yang terbaik daripada apa yang terbaik pernah saya lakukan untuk awk.Saya insan biasa yang tak sempurna.jangan menyintai saya kerana rupa, jangan menyayangi saya kerana terpaksa, jangan merindui saya kerana dilema, jangan mencari saya kerananya.Awk berhak membuat keputusan untuk kebahagiaan hidup awk.saya sentiasa mendoakan yang terbaik untuk awk.Banyak kali saya beritahu pada awk...jangan kerana hubungan yang lama, awk masih menerima saya,tp,awk selalu cakap."awk mahu sehidup semati dengan saya", "awk mahu jalani hidup awk dgn saya",..Terima kasih awk, kerana menyintai diri saya...kalau awk bersungguh2 dengan apa yang awk katakan..Saya akan menunggu awk melamar saya untuk menjadikan saya teman/ permaisuri dalam hidup awk. Sekali lagi awk melukakan hati saya, saya tak akan maafkan diri saya lagi,kerana salah saya iaitu saya memang tak boleh nak lupakan awak,Tolonglah jangan merayu pada saya lagi, kerana saya tidak mahu hati saya dilukai lagi. saya tidak mampu menanggung perit yang saya alami. Satu soalan yang saya mahu bertanyakan kepada awk.." bahagian manakah yang awk sayang pada saya??? Adakah masa silam saya @ masa sekarang saya??? ~~~ Permintaan saya yang terakhir adalah 'TOLONG KUNCI DAN RAWAT HATI SAYA", kalau awk tak sanggup lakukan..Tolong pergi dari hidup saya...perjalanan saya bukan sampai disini, masih panjang dan masih jauh harus saya tuju. Tolong jangan hentikannya................ "

saya tak pasti perjalanan saya sampai kemana..mungkin hari ini, mungkin esok,mungkin tak lama lagi saya akan tiba di penghujungnya.......('',)



No comments: